Opdateret d. 27.1.2006

DSB litra MZ 1459, serie IV


- i str. H0 fra HobbyTrade





Det er altid spændende, når der kommer en ny dansk model på markedet.
Spændingen er ikke mindre, når den nye model så ovenikøbet kommer fra en af de danske producenter. Sådanne modeller har man som regel kunnet følge næsten fra planlægningsstadiet, og nu står man så med den færdige model i hånden.

Førsteindtrykket af en model er meget vigtigt, og hobby trade har løst denne svære opgave til et flot 13-tal = modellen ligger godt beskyttet i en solid emballage, og der er vedlagt en lille betjenings manual på 3 sprog.
Manualen er suppleret med et ark med en serie billeder af hvorledes modellen adskilles, montering af dekoder samt smøresteder.
Sådan, et rigtigt flot stykke arbejde !

Modellen er en "ready to run"-model, så i princippet kan man tage modellen i brug straks ved hjemkomsten / modtagelsen uden yderligere tiltag.
Modellen er ved leveringen monteret med koblinger og puffer, og en lille pose med løsdele er vedlagt i emballagen.
Dvs. man skal ikke først lede efter et 0,xmm bor i værktøjskassen eller montere skørter, puffer, koblinger etc., inden man kan sætte modellen på skinnerne.

Så ud af emballagen, op på skinnerne, drej på knappen og modellen kører - HUSK at læse de 4 linier om tilkøring af en ny model i manualen.

Skønt der er tale om en "ready to run"-model, så vil det pynte gevaldigt på modellen hvis de vedlagte løsdele som bremseslanger og vinduesvisker som et minimum monteres. Men et lukket skørt / plov er bestemt ikke et "must" for at kunne sætte modellen i drift.

Små løsdele som bremseslanger og vinduesviskere kan have en kedelig tendens til at 'forsvinde' ved montering, men dette har man taget højde for - der er rigelig med disse løsdele i posen.



DSB litra MZ 1459 fra hobby trade.


Testmodellen er til DC, så atter blev en prøvebane af Profi-skinner fra Fleischmann 'rigget' sammen, og denne blev benyttet til en grundig test af modellen.

KLIK her for at få vist målebladet som en PDF-fil Efter den foreskrevne tilkøring gik jeg så i gang med diverse målinger.

Til målingerne er benyttet et "Måle- og datablad" som Vagn Holstein lavede for flere år siden - du kender sikkert allerde dette fra modelanmeldelserne i tidsskriftet banen.

Måle- og databladet finder du som en PDF-fil ved at klikke HER 87kb eller på billedet til højre.

Da jeg i sin tid så målebladet for første gang i banen, blev jeg ret så fasineret af dette, men jeg nåede aldrig at benytte det i min klumme på Modeltog.dk.
I forbindelse med målingerne af MZ IV'eren skylder jeg en stor tak til Vagn for hans konsulentbistand samt til Hans Sv. fra MoMoLo for hans hjælp samt engagement under målingerne. TAK !


Mange mj'ere vil formentlig finde et "Måle- og datablad" på en model lige lovlig "nørdet", så jeg har trukket det væsentlige ud og bringer dette nedenfor i en tabel.

MEN, lad os lige kigge lidt på nogle af modellens detaljer først.

Påtrykkene er flotte og skarpe - her ses bl.a. fabrikspladen, markering for bårer mv.
På MZ IV er bogiernes vitale dele kapslet helt ind.
De flotte samt gennembrudte ventilatorer på taget.
Flotte og skarpe påtryk præger modellen, og selv det meget lille sort/gule advarselsskilt imellem lygterne er med på modellen - dette kan jeg dog ikke læse teksten på   ;o)
Også deltaljerne på undervognen er gennemførte.
Her ses således hovedluftbeholder, brændoliebeholder mv.
Batterikasserne samt en bogieside er indfanget her.
På "0"-modellerne kunne man se ledninger igennem tagventilatorerne - det kan man IKKE på seriemodellerne.

Her er body'en løftet af så man kan se det indre.
Bemærk den nydelige ledningsføring samt fastgøring.


Flotte detaljer er der nok af på modellen, men den bedste detaljer vil kun de færreste opdage.

Jeg havde på et tidspunkt hørt om førerrumsindretningen - som man bedst kan betragte med en lille urmagerlup for øjet - og ville meget gerne have et billede af denne detaljer.
Jeg var begyndt på overvejelserne om at skille MZ'eren ad, men body'ens indre er 'paskram', og jeg frygtede derfor at ødelægge MZ'eren.
Jeg kontaktede hobby trade for råd / vejledning til adskillelsen, og her fik jeg tilbudt et par billeder.


Her ses således en af de skjulte detaljer.
Nyd lige den blå stol til lokoføreren.

En gimmic som måske er opstået ved lidt ping-pong i en sen aftentime, men netop en sådan detaljer viser den kinesiske producents kunnen.

Her er så hele førerrummesinteriøret.

Nu mangler vi kun en fører samt lys i rummet, så vi kan se detaljerne.

Men mon ikke også at dette kommer i en af de næste udgaver ;o)

Her er et lille uddrag fra "Måle- og databladet":
Hastighed ved med tom maskine *)
 1,3V
halvbølge
lokomotivet starter

 2,5V 27 km/t
12V 173 km/t
Max. hastighed
forbilledet
165 km/t

*) Målingerne er foretaget med en "H and M" Powermaster m/halvbølge (laveste spænding på denne er fra 0V) samt en målevogn på 75 gram.

Bemærkelsesværdigt var det, at selv efter at have 'tæsket rundt' med modellen i ca. 3 timer, så føltes denne på ingen måde varm.

Men prøv lige at kigge på denne fint detaljeret overdel
det kunne jo forklare den manglende varme.

Mht. trækkraft så anser jeg den for rigelig til de fleste hjemlige anlæg såvel som klubanlæg.
"Måle- og databladet" siger 24 godsvogne eller 12 bogiepersonvogne, men "0"-modellen trak stille og roligt af med 30 godsvogne i "MjK. Stationsbyen".
Den testede model fra serieproduktionen kørte upåklageligt rundt på anlægget i "MoMoLo" med 20 godsvogne på krogen, og den havde ingen problemer med at 'trykke' godsvognene op ad en 2% stigning.


DSB litra MZ
- serie IV
1459
- findes m/flere driftsnumre
Skala 1:87 H0
Overdel plast
Underdel metal
Strømoptag 12 hjul
Spænding 12V DC
Digital tilslutning ja, NEM 652
Antal aksler 6 - træk på 4 aksler
Min. radius 35,6 (Fleischmann R1)
Vægt

470 gram
- uden løsdele monteret
Bemærkning:



Modellen er indtil nu kun udkommet til DC - modeller til AC samt AC og DC m/lyd forventes i løbet af januar 2006


Det mærkes tydeligt, at folkene bag produktionen af modellerne fra hobby trade selv er mj'ere og dette betyder kvalitet i detaljen, da man kender problematikken på egen krop.

En sammenfattende konklussion af den testede model af litra MZ IV 1459 i DC må være: En meget lydløs model som starter meget langsomt, og med trepunktsophængte bogier har gode køreegenskaber selv på dårligt lagte spor.
Modellen er med lysskift (3 frontlanterne samt 2 røde slutlanterner), og de anvendte dioder er klart lysende ved 3V.
Alt i alt en flot model af forbilledet som dette så ud ved indsættelsen i drift i 1978.

En så flot og gennemarbejdet model som denne burde man nok kunne være bekendt at sætte sit firmanavn i bunden af. Der er intet at 'skamme' sig over.

Så vi kan med glæde se frem til de kommende modeller af litra MZ serie I og serie II.


Er der slet ikke nogle minusser ved MZ 1459 ?
Jo, der er nogle ganske få.

Man ikke fået malet færdigmeldeblinkene på den første serie modeller - en detalje som næppe mange mj'ere i øvrigt vil bemærke.

Modellerne i den første serie har af en kinesisk underleverandør fejlagtig fået monteret lysdioder med et lidt blåligt lys*). Langt de fleste mj'ere vil næppe bemærke det lidt blålige lys, så.....
*) Man kan vel næppe kalde det lidt blålige lys for et minus, da det minder meget om det lys som mange biler efetrhånden kører rundt med.

Men trist er det nu en gamg, fordi den seneste serie af litra ME kom hjem med et flot hvidt lys. Dobbeltrist fordi hobby trade faktisk havde bestilt litra MZ IV monteret med hvide lysdioder.

I løbet af 1. kvartal 2006 vil der komme et nyt oplag af litra MZ IV i DC sammen med DC m/lyd, AC og AC m/lyd, og modellerne i denne sending vil have de aftalte lysdioder monteret.



Informationer om forbilledet ?

Litra MZ IV er lokomotiverne med driftsnumrene 1447 - 1461.
Billedet viser MZ 1456 fotograferet på Cvk. Øst den 25/12-2005. Dette lokomotiv blev i 2001 overtaget af Railon, og grundet ændringer igennem årene adskiller det sig på flere punkter fra den anmeldte model.


Informationer om DSB lokomotiverne litra MZ kan man finde mange steder.
Nogle få af disse er bl.a. disse steder:

1) Hos hobby trade kan du finde historien om den store kraftkarl.

2) Hvis du vil vide mere om litra MZ IV 1459 i 1:1, så besøg www.jernbanen.dk.
Her vil du kunne finde oplysninger om de enkelte MZ lokomotivers livshistorie inkl. en hel del billeder.

3) Ønsker du rigtig mange informationer om litra MZ, så skal du have fat i bogen "DSB litra MZ Type 645" fra LOKOMOTIVET.

Bogen er skrevet af Torben Andersen og udgivet i 2002. Bogen beskriver grundigt MZ lokomotivet og de 4 serier af dette.

Teksten er krydret med tegninger samt et væld af billeder, så man rigtig kan få et indtryk af, hvor forskellige de 4 serier egentlig var samt ikke mindst forskellene på lokomotiverne i samme serie. Der er også datalister, kronologisk oversigt samt tekniske specificationer.

4) I LOKOMOTIVET nr. 42 fra november 1995 har Torben Andersen skrevet "En kort præsentation af DSBs trækkraft anno 1995-96". Da litra MZ på det tidspunkt var i drift hos DSB, ja så indeholder artiklen også en gennemgang af disse lokomotiver.

I tilslutning til artiklen findes der en udførlig gennemgang af litra MZ i model.



Tidligere udsendte modeller af DSB litra MZ.

Litra MZ kan næppe kaldes en helt ny model på det danske marked, da man siden 1977/78 har haft mulighed for at sætte en MZ'er i drift på sit anlæg.

Det var italienske LIMA der med en rød/sort MZ 1401 til DC glædede mange danske mj'ere med en serie I model af tidens populære diesellokomotiv. I 1980 fulgte LIMA succesen op med en rødbrun MZ 1408, og så gik det ellers derudaf i de følgende år. I midten af 1990'erne blev modellerne forbedret kraftigt og nu kunne mj'erne også købe AC udgaver.
I alt blev det igennem årene til hele 6 driftsnumre fra LIMA, og der er blevet solgt endog rigtig mange af disse MZ'ere.

Også det spanske firma Electrotren var med sin udgave af MZ 1405 fra 1981 tidlig ude. Basismodellen til "DSB"-versionen er et ommalet diesellokomotiv til spanske "RENFE", og denne udgave minder derfor mest om en MZ serie III. Modellerne fra Electrotren er solgt i AC og DC udgaver, og de er med lysdioder (ret avanceret i 1981) og letgenkendelige med deres grønlige lys.


Her ses nogle eksempler på disse modeller:
AC og DC
Her er 4 udgaver af litra MZ fra LIMA - 1401 (1977), 1408 (1980), 1404 (1993) og 1403 (1995) - flere driftsnumre findes i øvrigt.

Igennem årtier nogle utrolig populære modeller på danske anlæg.
DC
Den vinrøde MZ 1408 fra LIMA har indtil nu været ene på markedet.

Modellen kom så tidligt som i 1980.
AC og DC
Modellen med det grønne lys kom i 1981 fra den spanske producent Electrotren.
Det spanske forbillede har sat sit præg på den danske udgave, og denne model minder derfor meget om et lokomotiv fra serie III.
AC og DC
De seneste modeller af litra MZ kommer fra Roco, og denne producent har valgt serie I og II.
Modellerne er formentlig kun kommet på markedet pga. en stor ordre på den spanske variant.


I LOKOMOTIVET nr. 42 fra november 1995 beskrives modellerne fra LIMA og Electrotren grundigt. Beskrivelsen er illustreret med mange billeder af modellerne.



Til top





www.DANSKmodel.dk